Ontwikkel een mensgerichte strategie
die begint bij mensen en eindigt met blijvende impact.


Zijn dit herkenbare pijnpunten in jouw organisatie?
- Hebben mensen het gevoel dat zij slechts een middel zijn in plaats van een voorwaarde voor het succes?
- Ervaren zij weinig betrokkenheid bij de koers door gebrek aan inclusieve besluitvorming?
- Worden strategische beslissingen zelden getoetst op hun effect op welzijn, gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid?
- Zijn waarden als compassie, integriteit en menselijke waardigheid niet leidend in de besluitvorming?
- Worden medewerkers en andere belanghebbenden, zoals leveranciers, klanten, buren, maatschappelijke partners en de natuur, onvoldoende actief betrokken bij het vormgeven van de koers?
Wanneer deze pijnpunten aanwezig zijn, nemen betrokkenheid, eigenaarschap en initiatief af, met verminderde wendbaarheid, innovatiekracht en prestaties tot gevolg. Een sterke, mensgerichte strategie biedt hier het antwoord: ze verenigt belangen, versterkt betrokkenheid en eigenaarschap, en zorgt voor richting en impact die duurzaam waarde creëert voor mens, organisatie en maatschappij.
De essentie van een mensgerichte strategie
Waar mensen bloeien, blinkt de organisatie uit. Een organisatie met een mensgerichte strategie blinkt uit doordat zij mensen ziet als doel op zichzelf in plaats van als middel om zakelijke resultaten te behalen. Een mensgerichte strategie plaatst het welzijn van mensen centraal en transformeert de organisatie in een systeem dat individuen ondersteunt in hun groei en bloei, in het belang van de organisatie, de mens én gemeenschap. Het gaat strategisch gezien om een fundamentele verschuiving: de organisatie dient mensen, en niet andersom. Daarbij verschuift de focus van het maximaliseren van economische waarde naar het creëren van maatschappelijke waarde en het vergroten van welzijn. Zowel binnen als buiten de organisatie.
In 3 stappen van inzicht naar impact
Mijn aanpak is gericht op betrokkenheid en co-creatie met mensen. In drie stappen werken we samen van inzicht naar impact:
1. Verkennen
Door middel van waarderend onderzoek ontwikkelen we een diepgaand begrip van de huidige strategie en ambities.
2. Vormgeven
Tijdens creatieve sessies dagen we betrokkenen uit een nieuw narratief te ontwikkelen en van daaruit een mensgerichte strategie vorm te geven langs drie lijnen: drijfveren, stakeholderinclusie en de wijze waarop de organisatie het commitment aan alle stakeholders operationaliseert.
3. Valueren
We evalueren of het gewenste resultaat – een mensgerichte strategie – is bereikt en staan we stil bij wat van waarde is geweest in het proces, de samenwerking en inclusieve besluitvorming.