4 tips voor bevlogen medewerkers die bruisen van energie!

Bevlieging of bevlogenheid: bevlogen medewerkers zijn veel servicegerichter!

Met het vliegtuig naar je vakantiebestemming: het zou zó’n feestje kunnen zijn, maar meestal gaat het nèt even anders. Zo vloog ik laatst naar Italië. Ik weet niet hoe het anderen vergaat, maar ik krijg keer op keer een wegtrekker, wanneer het luchtcabinepersoneel de verplichte nummertjes afdraait. Dat begint al bij binnenkomst met de begroeting-met-obligate-glimlach. Dan volgen de veiligheidsinstructies. Met uitgestreken gezicht worden de voorbeeldriemen routinematig boven het hoofd vast- en weer los geklikt. Met robotachtige bewegingen zwaaien de armen van voor naar achter, van links naar rechts en wordt getoond hoe het zuurstofkapje over het hoofd geplaatst moet worden.

En zo gaat het eigenlijk de hele vlucht. Personeel schuifelt zonder bezieling met een trolley met drinks & snacks door het gangpad. Hetzelfde met de gebruikelijke taxfreeronde, afgetopt met kansspelkaarten die voor de nodige aandacht, maar ongeïnspireerd, als een waaier heen en weer gewapperd worden boven de passagiers. Misschien een flauwe woordspeling gezien de context, maar waar is de bevlogenheid?

 

Tevredenheid versus bevlogenheid

Natuurlijk, wat ik net omschreef hoeft nog niet te betekenen dat alle stewards en stewardessen op mijn vlucht ontevreden zijn met hun werk. Misschien zijn ze dat wel. Het punt is: met tevredenheid alleen kom je er niet. Tevreden mag gezien worden als indicatie voor plezier in het werk, maar activeert niet (Bakker, 2001). Bevlogen medewerkers hebben niet alleen plezier in het werk, maar zijn ook geactiveerd en gemotiveerd. Schaufeli en Bakker (2001) omschrijven bevlogenheid als: ‘…een positieve, affectief-cognitieve toestand van opperste voldoening die gekenmerkt wordt door vitaliteit, toewijding en absorptie’. Met andere woorden:

bevlogen medewerkers bruisen van energie, voelen zich fit en sterk en kunnen lang en onvermoeibaar doorwerken.

Ze voelen sterke betrokkenheid bij hun werk, dat inspireert en gevoelens van trots en enthousiasme oproept. Ze zetten graag een stapje extra en gaan op een plezierige wijze helemaal op in het werk.

 

Bevlogenheid: bewezen effectief

Natuurlijk, ik weet ook niet of stewards en stewardessen van de maatschappij waarmee ik vloog heel veel vrijheid krijgen om er een feestje van te maken, maar ik zou hun management graag het onderzoek van Xanthopoulou e.a. (2008a) onder Nederlandse stewardessen voorleggen. Dit wijst uit dat bevlogen stewardessen veel servicegerichter zijn dan niet-bevlogen stewardessen. En dat is winst. Want welke dienst je ook levert, bevlogenheid van je medewerkers leidt tot meer servicegerichtheid (Salanova e.a., 2005) en daarmee klanttevredenheid. En dat levert uiteindelijk meer klanten op. En er is nog iets, dat ik datzelfde management zou willen laten zien.

Want wat bevlogenheid in de praktijk teweegbrengt, bewijst bij uitstek deze purser van Southwest Airlines.

De sympathieke ster in dit filmpje weet met zijn persoonlijke noot van iets routinematigs als een welkomstwoordje een memorabel moment te maken. Wat dat doet met de passagiers, is goud waard: kijk alleen al naar de reiziger links vooraan, die zichtbaar ontdooit, ontspant, zelfs vrolijk kijkt. En dat allemaal dankzij purser David, die ongekende levenslust, energie, zin om te werken uitstraalt. Met mensen als David laat Southwest Airlines zien de boodschap uitstekend te begrijpen (meer voorbeelden vind je in het boek ‘The Southwest Airlines Way’, een absolute aanrader). Want zeg nou zelf: als je de keuze hebt, zou je je tickets toch áltijd bij hen boeken?

De weg naar bevlogenheid

Bevlogenheid ontstaat niet zomaar. Alleen als werkgerelateerde energiebronnen als behoefte aan autonomie, goede feedback, sociale steun en coaching worden ingevuld en de medewerker beschikt over voldoende persoonlijke energiebronnen als optimisme, eigenwaarde, stressbestendigheid en eigeneffectiviteit is er voedingsbodem. Deze twee essentiële voedingsbronnen zorgen er elk op hun eigen manier voor dat de intrinsieke motivatie van de medewerker optimaal is en versterken elkaar (Bakker, 2009). Wat kun je doen als werkgever?

 

4 Tips om bevlogenheid onder je medewerkers te creëren:

  1. Zorg voor betekenisvol werk: een helder gemeenschappelijk doel draagt bij aan de intrinsieke motivatie van iedere medewerker (Sinek, 2009)
  2. Stimuleer job crafting: laat medewerkers zoveel mogelijk zelf bepalen hoe hun baan eruitziet, met optimale inzet van hun talent en sterke punten. Zo sluiten het Wat, Hoe en Waarom optimaal aan (Vakmedianet, 2015): wie vooral doet wat hij leuk vindt en waar hij goed in is, werkt harder en presteert beter (Tims, Bakker & Derks, 2013).
  3. Stimuleer team learning: mensen leren van oudsher van, door en met elkaar. Hiervoor worden termen als sociaal leren en netwerkleren gebruikt (Arets, Heijnen & Jennings, 2015).
  4. Haal barrières weg, cultiveer goede ideeën: wie vertrouwen schenkt en ruimte biedt aan medewerkers en hun ideeën, zorgt voor meer klantwaarde, meer gevoel van mede-eigenaarschap en betere oplossingen (Arets, Heijen & Jennings, 2015).

 

Genoeg aanvliegroutes dus, voor wie écht het verschil wil maken in kwaliteit en continuïteit. Hoe ga je met bevlogenheid binnen je eigen organisatie aan de slag? Mail me voor een Skype-afspraak en je krijgt zeker een half uur mijn onverdeelde aandacht.

 

Erik Bemelmans | Spreker | Happiness Scout | Vitalizer